­

Projek Penambakan Lambang Kejayaan S'pura

2:55 PM

EKSPRESWE MARINA COASTAL: Ekspreswe sepanjang lima kilometer ini, yang sebahagiannya di bawah dasar laut, merupakan anjakan dalam bidang kejuruteraan dan pembinaan yang diraih negara ini. 
19 Dec 2013
MOHAMMAD AYUB JOHARI

PADA 29 Disember nanti kita akan menyaksikan negara ini menempa satu lagi kejayaan cemerlang dalam bidang kejuruteraan dan pembinaan apabila Ekspreswe Marina Coastal (MCE) dirasmikan.

Ekspreswe sepanjang lima kilometer itu, yang sebahagiannya di bawah dasar laut, merupakan anjakan dalam bidang kejuruteraan dan pembinaan yang diraih negara ini.

Sebelum ini ia tertumpu kepada pembinaan bangunan pencakar langit, pembinaan ekspreswe, laluan bawah tanah MRT, terowong dan jejatas serta jambatan seperti Benjamin Sheares yang merentangi sebahagian perairan Singapura.


Ia juga sedang membuat kajian tentang pembinaan di bawah tanah untuk membina rumah, kolam air serta loji menyimpan gas dan minyak.

Walaupun terowong yang dibina di bawah dasar laut itu hanya sepanjang 420 meter sahaja - tidak sejauh Euro Tunnel yang dibina di bawah laut yang menghubungkan England dengan Perancis melalui Terusan Inggeris, sejauh 50.5 kilometer dengan biaya 9 bilion pound - ia mengambil masa enam tahun.

Sebagai sebuah negara kecil, dalam masa setengah abad Singapura berjaya menjadi negara dunia pertama dengan kemajuan yang mengagumkan dalam banyak lapangan, khususnya dalam bidang topografi yang melibatkan penambakan tanah.

Kejayaan negara kita dalam membina estet perumahan untuk dimiliki oleh rakyat, kawasan pembinaan rumah mewah untuk mereka yang berkemampuan, pembinaan kawasan perindustrian yang memberi pekerjaan kepada rakyat dalam mengatasi pengangguran, pembinaan jalan raya dan MRT serta pembinaan bangunan untuk kesejahteraan rakyat seperti, sekolah, universiti, hospital, taman dan sebagainya, kesemuanya dapat dilakukan hasil daripada kejayaan penambakan tanah yang dimulakan sejak kemerdekaan pada 1965.

Projek penambakan tanah bermula dengan meratakan tanah rendah dan berpaya seperti di Jurong, Tampines, Kallang Basin dan Kranji.

Sebahagian besar kawasan tanah tambak ini digunakan untuk membina kawasan perindustrian seperti Jurong yang menjadi kawasan perindustrian utama.

Ia diikuti dengan penambakan kawasan laut dari Bedok membawa ke Tanjong Rhu.

Oleh kerana kawasan yang ditambak sangat luas, selain menggunakan pasir yang dibeli dari luar negara, ia juga menggunakan tanah yang diambil dari kawasan tanah tinggi.

Sebagai contoh, pada 1950-an, jika berdiri di Masjid Alkaff Kampong Melayu lama di Jalan Eunos, kita dapat melihat kawasan Kaki Bukit yang bertanah rendah dan luas. Bukit dan tanah tinggi di kawasan ini dan sekitarnya diratakan, tanahnya digunakan untuk projek penambakan tersebut.

Hasil daripada penambakan tanah ini bukan sahaja dapat menambak kawasan laut yang luas, malah ia dapat menyediakan banyak kawasan tanah rata.

Di sinilah kemudian dibina kawasan perumahan sekarang seperti Estet Perumahan Ubi, Bedok Reservoir, Tampines, Bedok South, Bedok North dan Marine Parade.

Sebahagian kawasan perumahan Bedok South dan estet perumahan Marine Parade keseluruhannya dibina di atas tanah yang dahulunya laut.

Kawasan tepi pantai Tanjong Katong dahulu terkenal dengan lagu 'Di Tanjong Katong' kini sudah menjadi sebahagian estet perumahan Marine Parade.

Penambakan laut tidak menghilangkan kawasan tepi pantai yang menjadi nostalgia atau kenangan manis, sebaliknya ia mencipta kawasan persiaran dan istirahat East Coast Parkway yang jauh lebih luas daripada pantai Tanjong Katong.

Generasi muda yang menikmati keindahan pantai East Coast, dengan pantainya yang putih bersih dan airnya yang biru, mungkin tidak menyangka seluruh kawasan itu adalah laut yang ditambak.

Kawasan tambak di bahagian timur ini juga dibina ekspreswe East Coast Parkway (ECP) yang menghubungkan kawasan Changi ke bandar raya Singapura.

Pada 1970-an, kerja-kerja menambak laut di Changi pula dilakukan. Lapangan terbang Paya Lebar dipindahkan ke Changi setelah kerja-kerja penambakan dan membina lapangan terbang yang baru itu selesai.

Kini Changi mempunyai tiga terminal yang digunakan oleh syarikat penerbangan ke seluruh dunia. Ia dalam proses membina terminal keempat dan kelima. Kerja penambakan laut diteruskan untuk menempatkan terminal baru itu.

Penambakan tanah teristimewa tentulah di Marina Timur dan Marina Selatan yang dimulakan pada 1980-an. Marina Timur bermula dari Tanjong Rhu hingga ke Bendungan Marina.

Marina Selatan pula menyambung Bendungan Marina hingga ke Keppel Road.

MCE dibina dibawah dasar laut berhampiran Bendungan Marina. Ia menyambungkan ECP di timur dengan Ayer Rajah Ekspresswe (AYE) di barat.

Siapnya MCE menandakan seluruh Singapura dilingkari ekspresswe yang luas.

Penambakan tanah di Marina juga melibatkan pendataran tanah tinggi dan bukit di kawasan berhampiran.
Misalnya Keramat Habib Noh dahulu terletak di atas bukit. Bukit di sekitar keramat tersebut di korek untuk menambak laut. Kita dapat melihat keindahan makam Habib Noh seperti menara setelah kerja penambakan selesai.

Penambakan kawasan Marina telah meluaskan bandar raya Singapura.

Tiada siapa menyangka kawasan asal laut ini menjadi pusat kewangan, pusat beli-belah, pusat hiburan, tempat persidangan dan mempunyai ikon tersendiri seperti bangunan Esplanade, Marina Sands dan menjadi satu kejutan ialah apabila sebahagian tanah tambak yang berharga itu dijadikan Taman Di Pesisiran Pantai (Gardens by The Bay) yang terdapat pelbagai jenis tumbuhan dan bunga-bungaan dari seluruh dunia, digubah dan ditanam secara sungguh kreatif.

Marina juga menjadi kolam air terbesar di tengah bandar raya kita.

Penambakan tanah juga dilakukan di pulau-pulau berhampiran.

Pulau Belakang Mati suatu ketika dahulu dijadikan kubu pertahanan Inggeris untuk menghalang kemaraan tentera Jepun. Setelah ditambak, kini terkenal sebagai Pulau Sentosa - pusat peranginan unggul yang terkenal di dunia dengan pasiran pantai yang indah dan lagun buatan.

Penambakan pulau Seraya, Merlimau, Ayer Chawan dan Jurong yang disatukan menjadi Pulau Jurong, kini menjadi hab industri minyak walaupun negara ini tidak mempunyai hasil minyak.

Satu lagi kejayaan penambakan pulau ialah apabila Pulau Seking dan Pulau Semakau disatukan dengan menggunakan bahan yang kita tidak terfikir boleh digunakan iaitu abu daripada bakaran sampah terbuang yang dikumpulkan dari rumah penduduk Singapura.

Semua sampah itu dikumpulkan di pusat pembakaran sampah. Kemudian, abu daripada pembakaran sampah ini dibawa menggunakan baj yang ditarik kapal tunda sejauh kira-kira 25 kilometer untuk menambak kededua pulau itu.

Hasil penambakan tanah menggunakan abu sungguh menggalakkan. Selain dapat mengatasi masalah tempat pembuangan sampah, Pulau Semakau kini menjadi tempat orang ramai menyaksikan hidupan laut yang pelbagai disebabkan penambakan menggunakan abu sesuai dengan tumbuhan dan kehidupan haiwan.

Perasmian MCE pada 29 Disember ini menjadi lambang kejayaan Singapura dalam projek penambakan tanah dan menyediakan infrastruktur bagi laluan pengangkutan darat yang menjadi wadah bagi kejayaan negara ke taraf dunia pertama.

Dipetik dari lelaman beritaharian.sg.
- http://beritaharian.sg/premium/wacana/projek-penambakan-lambang-kejayaanspura#sthash.XukE70OT.dpuf

You Might Also Like

0 comments